Wednesday, October 10, 2012

Collection of Ideas to Support Early Education Effort in Malaysia


Inisiatif Pendidikan Menyuruh (PenRuh) melibatkan secara menyeluruh dan bersepadu agensi‐agensi kerajaan,serta rakyat umum, terutamanya ibu‐bapa dan guru‐guru, dalam menyediakan modal insan cemerlang melalui proses pendidikan awal dari rumah berasaskan konsep “read aloud” atau “membaca dengan kuat”*. Inisiatif ini boleh diimplementasikan melalui projek‐projek seperti berikut di bawah Bidang Keberhasilan UtamaNegara (NKRA) dalam Program Transformasi Kerajaan (GTP):

1. Perpustakaan Desa 1Malaysia
Di bawah naungan, pengelolaan dan pengurusan bajet oleh setiap Ahli Dewan Undangan Negeri(ADUN) atau Parlimen, Perpustakaan Desa 1Malaysia di setiap kampung atau kawasan kecil menganjurkan program membaca buku cerita oleh staf atau sukarelawan pada setiap hari untuk kanak‐kanak pada berbagai peringkat umur (seperti peringkat bawah 2 tahun, 3‐4 tahun, 5‐7 tahun, 8 tahun ke atas, dan sebagainya). Perpustakaan Desa 1Malaysia bukanlah satu perpustakaan biasa yang sekadar menyediakan buku‐buku dan ruang untuk membaca. Perpustakaan Desa 1Malaysia adalah lebih kepada penganjuran program‐program berilmu berasaskan konsep“read aloud” untuk memupuk minat membaca di kalangan genegarsi muda. Projek ini juga menyediakan satu medium untuk pemimpin tempatan untuk turun padangmendekatkan diri dengan rakyat.

2. Kempen “Read Aloud”
Bakal ibu‐bapa muda didedahkan dengan konsep read aloud melalui risalah‐risalah atau modul keibubapaan ketika menghadiri kursus perkahwinan atau kelas persedian sebelum melahirkan anak. Projek ini boleh diterajui oleh Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dengan kerjasama Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, dan Jabatan‐Jabatan Agama Negeri.

3. Penerapan “Read Aloud” dalam Pelan Pembangunan Pendidikan
Guru‐guru didedahkan dengan konsep “read aloud” dan digalakkan menggunakan teknik read aloud didalam kelas. Projek ini boleh diterajui oleh Kementerian Pelajaran melalui pelaksanaan PelanPembangunan Pendidikan.

4. Pertandingan Menulis Buku Cerita Kanak‐Kanak
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dengan kerjasama Gabungan Penulis Negara (GAPENA) misalnya menganjurkan pertandingan tahunan menulis buku dan melukis illustrasi cerita kanak‐kanak untuk berbagai peringkat umur. Projek ini adalah untuk melipat‐gandakan penerbitan buku‐buku berbahasa Melayu untuk kanak‐kanak.

5. Program Terjemahan Buku Cerita Inggeris Kanak‐Kanak
DBP menterjemah dan menerbitkan buku‐buku berbahasa Inggeris kanak‐kanak.

6. Kajian Pendidikan Kanak‐Kanak
Pengelolaan program penyelidikan di institusi pengajian tinggi tempatan untuk mengkaji danmengenalpasti strategi terbaik untuk mendidik anak‐anak dari peringkat awal dalam konteks masyarakat dan sosio‐ekonomi Malaysia. Program ini boleh diterajui oleh Kementerian PengajianTinggi.

*Sila rujuk artikel bertajuk “Transformasi Pendidikan Bermula di Rumah”.

No comments:

Post a Comment